Vws villedende markedsføring

"Dieselgate" brød miljøregler i EU og USA

Audi, VW, Seat og Skoda blev af VW usandt og vildledende markedsført "som grønne biler" med "ren diesel" i USA. Der er foreløbigt rejst erstatningskrav på 100 mia kr mod VW i USA.I første halvår 2016 tjente VW til sammenligning 55 mia. kr. Worldwide berører sagen 11 mio biler.

VW havde under dække af grønne reklamer manipuleret med de nævnte bilmærkers software, således at test af bilerne ikke viste den virkelige forurening med sundhedsskadelige kvælstofilteret (NOx).

Forbrugere i Danmark venter stadig på at få testet deres købte dieselbiler af ovennævnte bilmærker.

Standarder for markedsføring og forbrugerbeskyttelse varierer inden for EU.

Det indebærer, at det er meget vanskeligt for forbrugere at slå deres sagsanlæg sammen til et samlet sagsanlæg mod VW i Tyskland.

EU forbrugerkommissæren har derfor indkaldt de 28 medlemslandes myndigheder og forbrugerorganisationer til en møderække fra 8/9/16.

Kommissionen har vurderet, at det er sandsynligt, at VW i mange EU lande har handlet i strid med EU regelsæt om unfair markedsføring og vildledende reklame.

Det enkelte EU land skal dog selv håndhæve reglerne.

EU kommissionen blev i januar 2016 presset af EU landene til at udvande nye regler for bilers udstødning og udledning i den grad. Fra 2017 må biler således forurene dobbelt så meget som før!

Danske bilejere, der er omfattet af "Dieselgate" , bør overveje deres retlige reaktionsmuligheder, herunder for anlæg af et gruppesøgsmål mod VW og evt. andre ansvarlige for det manipulererede produkt, de pt. kører rundt i.

I alt fald bør ramte bilejere fremsætte deres krav over for VW i Tyskland for ikke at miste deres rettigheder fremadrettet.