Hvis du ejer bolig i Spanien skal du have nyt testamente

3 gode grunde til at omfavne ny markedsføringslov

1. juli 2017, ændres markedsføringsloven, så de erhvervsdrivendes spilleregler, kommer til at ligne resten af EU.

”Den nuværende markedsføringslov er tung i bagen. Sidste uge ville jeg fortælle nogle personer i mit netværk på Linkedin, at vi i samarbejde med et af landets største forsikringsselskaber har udviklet et meget succesfuldt inkasso-koncept. Men det må jeg ikke. Markedsføringsloven siger at henvendelsen via Linkedin er ulovlig spam. Sådan bliver det ikke i fremtiden”, siger advokat Martin Binzer Lind.

1. Du må sende markedsføring til andre erhvervsdrivende via mail.

I dag skal du sende markedsføring med posten, når du vil henvende dig til erhvervsdrivende. Til sommer derimod, må du sende relevant markedsføring til kolleger, hvis du blot har udvekslet visitkort, eller, det min personlige vurdering, hvis I er connected på Linkedin.

”Det er en fair og klog ændring af reglerne, og allerede nu, anbefaler jeg mine kunder, at gøre sig klar til de spilleregler”.

2. Du må gerne sende flere mails til forbrugere

I dag må du i meget begrænset omfang, sende mails til kunder efter de har givet samtykke. Fremadrettet skal du stadig have samtykke, men så må du også sende mails om en vifte af dine ydelser.

3. Bloggere får det svært – skjult reklame 

Vi ser ofte eksempler på, at virksomheder aftaler at sende produkter til bloggere eller youtubere. Bloggeren skal til gengæld omtale produktet, helst i positive vendinger. I dag er der et hul i lovgivningen, så hvis virksomheden og bloggeren ikke laver en aftale, behøver bloggeren ikke sige, at hun reklamerer for et produkt. I fremtiden bliver det forbudt at reklamere for produkter, uden at fortælle, at det er reklame.