Jacob Bartholin Holm, Ret&Råd København
Det meget vigtigt, at du husker dit blå sygesikringskort, hvis du skal på skiferie i EU (plus Norge, Island, Liechtenstein og Schweiz).
Husk nu din forsikring
Det er også meget vigtigt, at du husker, at få tegnet den helt rigtige forsikring, så du er dækket i tilfælde af, at du bliver syg på ferie, kommer til skade, dine skistøvler går i stykker, du kommer til at forvolde skade på en med-skiløber eller hvis pisterne er helt lukket nogle dage, som følge af dårligt vejr.
En rigtig rejseforsikring kan betyde, at du får fuldstændig dækning, hvis noget skulle ske på din skiferie, hvorfor det er uhyre vigtigt, at du sikrer dig, at du har lige præcist den forsikring, som opfylder dine behov, før du tager på skiferie.
Bil til skisportsdestinationen
Hvis du skal køre i egen bil til din skisportsdestination, er det vigtigt, at du ud over det blå sygesikringskort husker at medbringe pas, kørekort og bilens originale registreringsattest. Førhen var det nødvendigt at medbringe det røde kort fysisk eller elektronisk. Det behøver du ikke længere. Bare du har både din bils registreringsnummer og telefonnummeret til SOS International: +45 70 10 50 52.
Hvis du har tegnet en kaskoforsikring hos et forsikringsselskab i Danmark, som er medlem af Rødt Kort-ordningen (det er de fleste), har du ret til vejhjælp i udlandet.
Rødt Kort
Hvis du har tegnet en kaskoforsikring hos et forsikringsselskab i Danmark, som er medlem af Rødt Kort-ordningen (det er de fleste), har du ret til vejhjælp i udlandet.
Er du ude for en ulykke i udlandet, kan du med Rødt Kort-ordningen få hjælp til:
- Vejhjælp på skadestedet
- Bugsering
- Hotel og nødvendig lokaltransport
- Udlejningsbil
- Hjemrejse
- Hjemtransport af køretøj
- Fremskaffelse og forsendelse af reservedele
Hvis der sker indbrud i din bil
Din indboforsikring dækker normalt ved rejser på indtil 3 måneder. Du skal dog huske at kontrollere dine forsikringsbetingelser, inden du tager afsted.
Tyveri fra en låst bil vil være dækket, men det er et krav, at der er tegn på voldeligt opbrud, ligesom det også kan være en betingelse, at eksempelvis din tablet har været gemt væk, så den ikke har ligget fremme på sædet.
Det vil enten være din indboforsikring eller din skirejseforsikring, der dækker, hvis skiboksen på taget er brudt op, og familiens nye ski med stave er stjålet.
Hvis du har været udsat for et tyveri, skal du sørge for at anmelde det til det lokale politi og få dokumentation for anmeldelsen.
Vær opmærksom på, at din rejseforsikring også kan indeholde dækning for tyveri.
Skiene bliver ødelagt i flyveren – Husk PIR-rapporten
Hvis dine ski er blevet ødelagt i perioden, fra du indleverede dem til flyselskabet i lufthavnen, til du får dem igen ved ankomstlufthavnen, så skal du straks henvende dig til flyselskabet, som stod for flyvningen, eller dem, der håndterer bagagen i lufthavnen.
Du skal bede om at få lavet en PIR-rapport (Property Irregularity Report), som er dit eneste bevis for, at bagagen er gået i stykker, og du har anmeldt det med det samme. Rapporten er nødvendig for, at du kan klage og evt. få erstatning af flyselskabet. Rapporten er ikke en anerkendelse af erstatningsansvaret fra flyselskabets side, men alene en rapport, der dokumenterer, at der er sket skade på dine ski.
Husk at få lavet PIR-rapporten, inden du forlader lufthavnen.
Klag skriftligt til flyselskabet, som stod for flyvningen, senest 7 dage efter, du har modtaget din ødelagte bagage. Ofte vil du i forbindelse med udarbejdelse af PIR-rapporten blive orienteret om, hvor og hvordan du skal klage til flyselskabet.
Klagen skal indeholde PIR-rapporten og dokumentation for de ødelagte ski. Du skal også fremsende evt. dokumentation for den udgift, du har haft til eksempelvis leje af ski på din ferie. Flyselskabet skal nemlig dækker dine udgifter til erstatningskøb, som er rimelige i forhold til skaden på dine ski.
Hvis dine ski var 3 år gamle betyder det, at du ikke vil få dækket udgiften til køb af helt nye ski. Du vil alene få dækket udgiften til evt. reparation af dine ski, eller en udgift, der modsvarer den reelle værdi af dine brugte ski. Gem alle kvitteringer for dine udlæg til leje, reparation eller nye ski, så du kan dokumentere dine udgifter.
Jeg anbefaler også, at du i din anmeldelse angiver en frist for, hvornår du vil have dine erstatningspenge. Ellers kan udbetalingen trække ud, da der ikke nogen regler for, hvor hurtigt flyselskabet skal erstatte beløbet til dig.
Læs i øvrigt 3 gode råd til din skiferie.