Skal du også have en whistleblowerordning?

Whistleblowerordning

Siden december 2021 har arbejdsgivere herunder organisationer, offentlige myndigheder med 50 eller flere ansatte haft pligt til at have en whistleblowerordning. Selvom du har en virksomhed under 50 ansatte, kan det være en rigtig god ide at få etableret en ekstern frivillig whistleblowerordning.

Moderaterne – kaos og dårligt arbejdsmiljø

Et aktuelt eksempel er partiet Moderaterne, der efter flere anklager om dårligt arbejdsmiljø, mobning og sexisme til sidst valgte at oprette en intern whistleblowerordning.

Den frivillige ordning blev etableret for at skabe arbejdsro. Partiet havde ikke pligt til at etablere en whistleblowerordning, men blev professionelt rådet til at etablere nogle stærke interne kontrolsystemer. Moderaternes ledelse, med Lars Løkke Rasmussen i spidsen, understregede, at whistleblowerordningen skulle sikre en anonym kanal for medarbejderne til at rapportere uacceptabel adfærd, uden frygt for repressalier​.

Hvorfor bør små virksomheder overveje en whistleblowerordning?

Selvom whistleblowerordninger kun er lovpligtige for virksomheder med over 49 ansatte, viser sagen med partiet Moderaterne, at mindre virksomheder/organisationer også kan have glæde af at indføre en frivillig whistleblowerordning.

Det handler ikke kun om at overholde regler, men om at udvise rettidig omhu samt at fremme gennemsigtighed, sikkerhed og tillid på arbejdspladsen.

Her er nogle gode grunde til at indføre en frivillig whistleblowerordning:

Forebyg og håndter problemer tidligt

Whistleblowerordninger giver medarbejdere en sikker måde at rapportere problemer, før de vokser sig store. Det kan være alt fra økonomisk svindel til konflikter på arbejdspladsen.

Uden en frivillig ordning kan virksomheden ende i en shitstorm – problemerne kan hurtigt udvikle sig til noget, der skader virksomhedens omdømme.

Styrk tilliden mellem medarbejdere og ledelse

En whistleblowerordning sender et klart signal om, at ledelsen tager medarbejdernes bekymringer alvorligt.

Det kan skabe en mere åben kultur, hvor folk tør sige fra uden frygt for repressalier.

Beskyt virksomhedens omdømme

En intern whistleblowerordning kan hjælpe virksomheder med at opdage og løse kritisable forhold, før de bliver offentlige. Dette kan beskytte virksomhedens omdømme og reducere risikoen for mediedækning af skandaler.

Styr på compliance

Selvom mindre virksomheder ikke skal have en ordning, kan det ikke udelukkes, at de mindre virksomheder i fremtiden vil blive mødt med krav fra samarbejdspartnere eller kunder, der forventer høj etik og compliance.

En whistleblowerordning kan derfor være en konkurrencefordel.

Sådan kommer du i gang

Det behøver ikke være kompliceret at oprette en whistleblowerordning. Ret&Råd Advokater tilbyder en enkel ekstern whistleblowerordning, som sikrer anonymitet og effektiv håndtering af indberetningerne.

Fakta

Oplysninger om overtrædelser omfatter ifølge lovens § 3,2:

”enhver oplysning, herunder rimelig mistanke om faktiske eller potentielle overtrædelser, som har fundet sted eller med stor sandsynlighed vil finde sted i den organisation, hvor whistlebloweren arbejder eller har arbejdet, eller i en anden organisation, som whistlebloweren er eller var i kontakt med via sit arbejde, og om forsøg på at skjule sådanne overtrædelser”.

Hele loven kan læses via linket nedenfor.

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1436

Den Nationale Whistleblowerordning modtager indberetninger om alt fra databeskyttelsesbrud til alvorlige sager om økonomisk svindel og dårligt psykisk arbejdsmiljø.

I 2023 modtog ordningen +28 % i forhold til 2022. Indberetningerne omfattede bla. overtrædelse af databeskyttelsesregler, chikane og arbejdsmiljøproblemer​.

https://whistleblower.dk/om-ordningen/whistleblowerordningen-i-tal

Har du spørgsmål til artiklens forfatter?

Felter med * skal udfyldes.

"*" indikerer påkrævede felter

Name
Tilmeld dig vores nyhedsbreve med juridiske nyheder
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.