Inddrivelse af krav

Fogedretten

Det sker desværre alt for ofte at man som virksomhed oplever kunder, der ikke betaler deres regninger, uanset om kunden er en privat person eller en virksomhed.

Store tilgodehavender kan have stor betydning for likviditeten i virksomheden, og det er derfor vigtigt, at man får inddrevet sit krav hurtigst muligt.

I denne artikel kan du læse mere om, hvordan processen er ved advokatinkasso, og hvilke overvejelser du bør gøre dig undervejs.

Det er vores erfaring, at jo hurtigere du får sagen sendt til inkasso, jo større er dine chancer for betaling.

Step 1 – Faktura

Første step er naturligvis fremsendelse af fakturaen.

En fuld faktura skal indeholde følgende oplysninger:

  • udstedelsesdato (fakturadato)
  • fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen
  • sælgers momsregistreringsnummer (cvr-nr. eller SE-nr.)
  • sælgers navn og adresse
  • købers navn og adresse
  • mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser
  • den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, forudsat en sådan dato er forskellig fra fakturaens udstedelsesdato (fakturadato)
  • momsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed
  • gældende momssats
  • det momsbeløb, der skal betales
  • sidste rettidige betalingsdag.

Der findes desuden en række generelle og branchespecifikke krav som du bør sikre dig, at din faktura indeholder.

Step 2 – Rykkere 

Har du ikke modtaget betaling inden sidste rettidige betalingsdag, sendes en rykkerskrivelse med påmindelse om betaling senest 10 dage fra fremsendelse af rykkerskrivelsen.

Der kan kræves et rykkergebyr på højst 100 kr. for hver rykkerskrivelse, dog højst for 3 skrivelser vedrørende den samme ydelse.

Det er et krav, at der er mindst 10 dage mellem hver rykkerskrivelse. Rykker 2 kan derfor tidligst sendes 11 dage efter fremsendelse af rykker 1.

Det er ikke et krav, at der sendes 3 rykkerskrivelser inden kravet kan sendes til inkasso. Kravet kan sendes til inkasso allerede efter 1. rykker. Du skal dog være opmærksom på, at den sidste rykker som sendes til debitoren (som også kan være den første) skal indeholde følgende 3 oplysninger:

  • Betaling skal ske senest 10 dage fra fremsendelse af rykkerskrivelsen
  • Hvis ikke betaling er modtaget efter 10 dage overgives kravet til inkasso
  • Inkasso medfører yderligere omkostninger for debitoren

Disse oplysninger kan anføres således: ”hvis faktura ikke er betalt senest 10 dage fra dato, overgives sagen uden yderligere varsel til inkasso, hvilket vil medføre yderligere omkostninger, der pålægges sagen”.

Denne sidste rykker kaldes ”Inkassopåkrav”.

Step 4 – Inkasso

Har du fortsat ikke modtaget betaling efter fremsendelse af inkassopåkrav, kan du sende fordringen til inkasso.  
Forløbet ved overdragelse til advokatinkasso er følgende:

  • Advokaten gennemgår, hvorvidt inkassolovens krav om rykkergebyr, interval i rykkere og inkassopåkrav er opfyldt,
  • Der sendes evt. påkravsskrivelse til debitor, hvis kreditor ikke selv har sørget herfor,
  • Der fremsendes inkassoskrivelse, og debitor opfordres til at underskrive skylderklæring og tilbud om afdragsordning og
  • Der fremsendes betalingspåkrav til fogedretten

Hvis der fremkommer indsigelser fra debitor, kan sagen ikke fortsætte i fogedretten, da kravet således er bestridt. Du skal i så fald overveje, om det kan betale sig at starte en civil retssag, herunder:

  • Om du kan løfte bevisbyrden for dit krav,
  • Om det kan betale sig (fordringens størrelse ctr. dine udgifter ved en retssag) og
  • Om debitor overhovedet vil være i stand til at betale, hvis du får medhold.

Kreditor har bevisbyrden

Du bør være særligt opmærksom på, at det er din bevisbyrde, at faktura, samt rykkerskrivelser er kommet frem til debitor. Er du i tvivl, bør skrivelser til debitor sendes anbefalet.

Kompensationsgebyr kr. 310,- kan pålægges pr. udestående faktura på rykkerskrivelsen, når debitor er erhvervsdrivende.

Herudover må du aldrig ændre fristens længde i nedadgående retning i dine rykker- og påkravsskrivelser. Hvis fristen er under 10 dage, er skrivelsen ugyldig.

Almindelige krav forældes i henhold til gældende ret efter 3 år, hvorfor fordringen bør søges indfriet hurtigst muligt.

Hvis du får dom i sagen (både ved civil retssag og ved fogedrettens behandling), indtræder der en 10-årig forældelsesfrist, og du kan få debitor fremstillet i fogedretten med henblik på betaling/udlæg.

Har du spørgsmål til artiklen eller brug for hjælp? Kontakt Ret&Råds inkassoadvokater i dag, eller læs mere i vores brochure Advokatinkasso.

Artiklen er oprindeligt udgivet 20. juli 2018.

Har du spørgsmål til artiklens forfatter?

Felter med * skal udfyldes.

"*" indikerer påkrævede felter

Name
Tilmeld dig vores nyhedsbreve med juridiske nyheder
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.