Hvor store må kontantbeløbene være?

En person iført en blåternet skjorte arbejder ved en bærbar computer på et skrivebord med hovedtelefoner liggende ved siden af.

Hvor mange penge i kontanter, må man rejse rundt med, hvor store kontantbeløb må man som erhvervsdrivende modtage, og kan det få negative konsekvenser, hvis man betaler kontant?

Hvidvaskloven gælder ikke kun bankerne

De fleste har hørt om hvidvask og ved, at visse virksomheder, som f.eks. banker, er omfattet af reglerne. Formålet er at hindre, at penge, der stammer fra strafbare handlinger, kommer i omløb. Mange erhvervsdrivende er imidlertid ikke opmærksomme på, at hvidvaskloven også gælder for dem.

Hvidvasklovens § 5 fastslår, at erhvervsdrivende, som ikke er omfattet af § 1, stk. 1, ikke må modtage kontantbetalinger på 15.000 kr. eller derover, uanset om betalingen sker på én gang eller som flere betalinger, der er eller fremstår som indbyrdes forbundne. Forbuddet omfatter også fremmed valuta.

Overtrædelse er strafbelagt; bøden udmåles som udgangspunkt til 25 pct. af det beløb, der overstiger grænsen, dog mindst 10.000 kr.

Beløb ind og ud af det danske toldområde

Rejser man ind i, ud af eller gennem det danske toldområde med ledsagede likvide midler på 10.000 euro eller derover, skal man uopfordret angive disse til Toldstyrelsen. For uledsagede likvide midler af samme størrelse kan Toldstyrelsen pålægge afsender eller modtager at indberette inden 30 dage, og midlerne kan tilbageholdes, indtil indberetningen er gennemført.

Pligten gælder uanset valuta og uanset om midlerne er kontanter, rejsechecks eller værdipapirer. Den gælder også, hvis man sender beløb svarende til 10.000 euro eller mere ud af Danmark eller modtager et beløb af den størrelse fra udlandet.

Man har pligt til at angive eller indberette, uanset om man er privatperson eller virksomhed

Betalinger over 10.000 kr. – virksomheder

Virksomheder, der køber varer eller ydelser for mindst 10.000 kr. inkl. moms, bør betale digitalt. Betales f.eks. 20.000 kr. kontant, kan virksomheden bevare fradragsretten ved at indberette købet senest ved fristen for indgivelse af selvangivelsen for det indkomstår, hvor købet er foretaget.

Kontant betaling over 10.000 kr. kan medføre nægtet fradrag efter skattereglerne og solidarisk hæftelse efter momsreglerne, hvis leverandøren ikke angiver momsen. Den solidariske hæftelse bortfalder ved digital betaling.

Betalinger over 10.000 kr. – private

Regninger på 10.000 kr. inkl. moms eller mere bør privatpersoner betale digitalt. Ved kontant betaling af ydelser eller varer sammen med ydelser hæfter private solidarisk med sælgeren for sælgerens unddragne skatter og afgifter.

Hæftelsen undgås ved digital betaling eller – hvis digital betaling ikke er mulig – ved indberetning til Skatteforvaltningen senest 14 dage efter betalingen, dog senest en måned efter fakturaens modtagelse.

Betales en ydelse delvist kontant, beregnes hæftelsen på grundlag af den kontante del. Reglerne har til formål at modvirke sort arbejde.

Har du spørgsmål til artiklens forfatter?

Felter med * skal udfyldes.

"*" indikerer påkrævede felter

Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Name
Tilmeld dig vores nyhedsbreve med juridiske nyheder

Har du spørgsmål til artiklens forfatter?"popup"

"*" indikerer påkrævede felter

Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Name
Tilmeld dig vores nyhedsbreve med juridiske nyheder