Fertilitetsbehandling og forældrekompetence – Hvad skal du vide?

Mand, barn og kvinde hånd i hånd på græsmark

Ved fertilitetsbehandling vurderer myndighederne, om kommende forældre kan tilbyde barnet den nødvendige omsorg. Fertilitetsbehandling kræver derfor ikke kun lægelig indsats – men også myndighedsvurdering af forældrekompetence. Det giver nogle gange udfordringer i praksis og man kan stille spørgsmål ved de kommende forældres retsstilling.

Når en enlig kvinde eller et par bosat i Danmark søger fertilitetsbehandling, kan spørgsmålet om forældrekompetence blive aktuelt.

Hvis der opstår tvivl om evnen til at drage fornøden omsorg for et kommende barn, skal den ansvarlige sundhedsperson – med samtykke fra kvinde eller parret – videregive oplysninger til Region Syddanmark om kvinden eller parret. Regionen træffer herefter afgørelse om, hvorvidt behandling kan igangsættes. Region Syddanmark har monopol på disse afgørelser, og alle regioners patienter skal vurderes i Region Syddanmark.

Reglerne findes i lov om assisteret reproduktion § 6a og bekendtgørelse om vurdering af forældreuegnethed i forbindelse med behandling med assisteret reproduktion §§ 3 til 5.

Gives der ikke samtykke til videregivelse af oplysninger, kan behandling ikke påbegyndes.

Behandlingen af sager om assisteret reproduktion efter lovens § 6 a i rejser væsentlige retssikkerhedsmæssige problematikker, særligt på grund af fraværet af klare retningslinjer for hvilke oplysninger og kriterier, der konkret skal indgå i vurderingen af forældreegnethed.

Når lovgivningen overlader et betydeligt skøn til myndighederne, er det afgørende for retssikkerheden, at der foreligger præcise retningslinjer, som sikrer, at vurderingen sker på et ensartet og sagligt grundlag. Manglen på sådanne retningslinjer øger dermed risikoen for, at vurderingen bliver præget af subjektive og varierende kriterier, hvilket kan føre til uensartede afgørelser og en svækkelse af borgernes retssikkerhed.

Et yderligere problem opstår, når der i sagsbehandlingen inddrages gamle eller forældende oplysninger om den enlige kvinde eller parret. Dette kan medføre, at afgørelsen ikke afspejler den aktuelle situation og udvikling hos den enkelte, hvilket strider mod forvaltningens principper om, at afgørelser skal træffes på et oplyst grundlag.

Hvad indgår i vurderingen af forældrekompetencer?

I vurderingen kan regionen inddrage følgende forhold:

  1. Eventuelle misbrugsproblemer hos kvinden eller parret,
  2. Den mentale tilstand hos kvinden eller parret, der kan få betydning for omsorgsevnen for et kommende barn,
  3. Forhold der kan føre til anbringelse af barnet uden for hjemmet, eller
  4. Om en af forældrene allerede har et barn anbragt uden for hjemmet på grund af familiens forhold.

Derimod må seksuel orientering, etnicitet, religion eller lignende forhold ikke indgå i vurderingen.

Der kan tillige inddrages anden sagkundskab i vurderingen, f.eks. praktiserende læge, sociale myndigheder eller andre, men kun med samtykke fra kvinden eller parret.

En skriftlig proces

Sagerne behandles som udgangspunkt skriftligt. Parterne har ret til partshøring i medfør af forvaltningsloven, men denne foregår også skriftligt. Kun i særlige tilfælde – hvis der er tvivl om oplysninger eller deres vægt – kontakter Region Syddanmark parterne telefonisk med henblik på afklaring af dette.

Afgørelsen fra regionen meddeles parterne skriftligt, og kan påklages til Ankestyrelsen, som ligeledes alene behandler sagen på skriftligt grundlag. Ankestyrelsen er den eneste klageinstans i disse sager og afgørelsen kan derefter ikke påklages til andre myndigheder.

Når en sag alene behandles skriftlig – eller i store dele på skriftligt grundlag – bortfalder muligheden for, at den enlige kvinde eller parret kan uddybe synspunkter og præcisere uklarheder undervejs. Dette kan føre til, at væsentlige oplysninger eller nuancer ikke kommer frem under sagens behandling, hvilket kan svække sagens oplysning og dermed afgørelsens kvalitet. Det kan tillige medføre, at alle relevante forhold ikke belyses tilstrækkeligt og at Region Syddanmark eller Ankestyrelsen ikke træffer den korrekte afgørelse.

En ren skriftlig behandling kan også skabe en oplevelse af manglende gennemsigtighed og retfærdighed for den enlige kvinde eller parret, idet de ikke får mulighed for at præsentere deres sag direkte for den beslutningstagende myndighed. Dette kan svække tilliden til afgørelsens rigtighed og til systemet i sin helhed.

Advokatbistand – En støtte i processen

Disse forhold kan tilsammen føre til en oplevelse af manglende gennemsigtighed og forudsigelighed for borgerne, ligesom det kan svække borgerens retssikkerhed. Processen kan derfor opleves både kompleks, uretfærdig og uoverskuelig for borgerne. Man kan derfor med fordel søge bistand hos en advokat. En advokat kan hjælpe med at:

  • Fremhæve dine eller jeres ressourcer og styrker som forældre,
  • Fremlægge relevant dokumentation, f.eks. om stabilitet, positiv udvikling og nuværende livssituation, og
  • Varetage kommunikationen med regionen og Ankestyrelsen samt bistå kvinde eller parret i sagen helt frem til endelig afgørelse

På den måde står kvinde eller parret ikke alene i en proces, hvor ønsket om et barn møder myndighedernes krav om forældrekompetence.

Læs mere om Ægteskab, Samliv & Skilsmisse. Har du spørgsmål eller brug for støtte i processen, er du velkommen til at kontakte os.

Har du spørgsmål til artiklens forfatter?

Felter med * skal udfyldes.

"*" indikerer påkrævede felter

Name
Tilmeld dig vores nyhedsbreve med juridiske nyheder
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.