Kender du reglerne for køb af erhvervsejendomme?

Kender du reglerne for køb af erhvervsejendomme?

Køb af en erhvervsejendom er ofte på flere områder mere kompliceret end køb af ejendom til almindelig beboelse, og man skal som køber sørge for at sætte sig grundigt ind i aftalegrundlaget og retsvirkningerne, inden man underskriver.

Skrevet af advokat Tina Møller, Ret&Råd Djursland

Servitutter på ejendommen

På ejendommens blad i tingbogen kan man se hvilke servitutter, der er tinglyst på ejendommen.

Servitutter er bindende for køber, da de følger ejendommen, og servitutter kan indeholder mange forskellige begrænsninger i, hvordan man kan råde over ejendommen.

Det første, man som køber skal sikre sig, er naturligvis, at der ikke er begrænsninger, der forhindrer, at man anvender ejendommen til det påtænkte formål.

Gennemgang af ejendommen og sælgeransvar

Sælger af en erhvervsejendom kan ikke anvende reglerne om tilstandsrapporter og på den måde fraskrive sig sælgeransvar, ligesom du som køber ikke kan tegne en ejerskifteforsikring.

Sælger af en erhvervsejendom kan ikke anvende reglerne om tilstandsrapporter og på den måde fraskrive sig sælgeransvar, ligesom du som køber ikke kan tegne en ejerskifteforsikring.

Det er derfor særlig vigtigt ved køb af erhvervsejendomme, at du sætter dig grundigt ind i ejendommens stand -og derfor også ofte anbefalelsesværdigt at få udarbejdet en professionel byggeteknisk rapport, inden du skriver under på en købsaftale.

Sælger ansvar og ansvarsfraskrivelser

Sælger er som udgangspunkt ansvarlig for fejl og mangler ved ejendommen i 10 år.

Ved handel med erhvervsejendomme vil der derfor ofte blive indsat en række ansvarsfraskrivelser, men disse bør være meget konkrete, ligesom sælger skal være i god tro for at være gyldige.

Sælger er som udgangspunkt ansvarlig for fejl og mangler ved ejendommen i 10 år.

Alle forhold, som du er oplyst om forud for købet, er ikke en mangel, og du skal derfor være opmærksom på, at du ikke kan gøre krav mod sælger i den anledning.

Ejendommens anvendelse

Når overdragelsen skal tinglyses, skal der afgives en erklæring om, hvad køber agter at anvende ejendommen til, og det er vigtigt at du som køber sikrer dig at formålet er angivet korrekt, da svaret kan få betydning for dine muligheder for skattemæssige afskrivninger på sigt (dette bør altid afklares med revisor eller advokat før underskrift)

I forhold til ejendommens anvendelse bør du desuden før underskift undersøge, om det er muligt at få de nødvendige tilladelser til evt. planlagte udvidelser af lokaler eller ændringer i anvendelsen.

Alt det andet

Udover ovenstående kan der være flere forhold af betydning for ejendommen, du som køber skal forholde dig til, det kan fx være risiko for forurening, vilkår for lejere i ejendommen (som køber overtager) eller restancer, der hæfter på ejendommen.

Når du køber en erhvervsejendom er det ofte en stor investering, og du bør derfor altid søge juridisk bistand, inden du skriver under, så du ved, hvad du køber og på hvilke vilkår. Hvis du har behov for rådgivning, er du velkommen til at kontakte artiklens forfatter advokat Tina Møller, Ret&Råd Djursland på mail: tm@ret-raad.dk eller mobil: +45 61 67 84 10.