Hvorfor inkasso? – 3 gode råd

Hvorfor inkasso? – 3 gode råd

Husk altid på, at du ikke driver lånevirksomhed og derfor heller ikke skal acceptere, at dine kunder ikke betaler for det stykke arbejde, du allerede har leveret.

Skrevet af advokat Henrik Benjaminsen, Ret&Råd Fyn

Ofte får jeg henvendelser fra kreditorer, der har en kunde, der enten ikke kan eller vil betale et tilgodehavende. Der har som regel været en længerevarende proces, hvor kreditor har været i dialog med skyldner. Skyldner har ofte i forløbet lovet op til flere gange, at pengene var på vej, og der har været rigtig mange gode undskyldninger for, hvorfor tilgodehavendet ikke er blevet betalt.

Kreditor har stolet på det kunden har sagt, og har måske også været lidt varsom med at presse for meget på, da det som regel er en kunde, som man måske gerne også ville handle med i fremtiden.

Når kreditor så kontakter mig, er det ofte fordi at tålmodigheden nu er opbrugt. Ofte er kreditor dybt frustreret over, at skyldner tilsyneladende bevidst har trukket sagen i langdrag.

Sagens kerne - brug inkasso

Det er nemlig sagens kerne ved inkasso og inddrivelse af gæld. Hvis skyldner er i økonomiske problemer og har flere forskellige kreditorer, så ser jeg ofte, at skyldner forsøger at holde kreditorerne hen. Skyldner har måske et begrænset økonomisk råderum, og derfor prioriterer skyldner og betale de kreditorer, som kører hårdest på med inddrivelse.

Det vil sige, at de kreditorer, som er flinke, lytter og tror på det skyldner fortæller ofte ender bagerst i køen, når der skal betales. Hvad kan man som kreditor så gøre for at undgå dette?

3 gode råd

1.

Sørg for at have en standardiseret procedure for, hvordan du håndterer dårlige betalere. Det kunne f.eks. være, at man sender rykker ud hver 14. dag til de kunder der ikke har betalt og sikrer, at de ikke kan få mere kredit når de skylder penge.

2.

Hvis ikke skyldner betaler efter rykker 1, så er der ikke noget i vejen for at sende sagen videre til inkasso. Det er ikke et lovkrav, at der skal være afgivet 3 rykkere, før man må starte inkasso. Tværtimod er det tilstrækkeligt med en rykker så længe denne opfylder kravene til at være en rykker før inkasso.

3.

Hvis ikke skyldner betaler efter udsendelse af rykker 1, så er det simpelt og nemt og tage fat i dit lokale Ret&Råd kontor og få os til at hjælpe med at køre en inkasso sag imod skyldner. Derved sikrer vi, at du ikke havner bagerst i køen, når de dårlige betalere skal betale deres regninger.

Så hvis du har penge til gode hos dine kunder så skynd dig at kontakte os så vi sammen kan sikre, at du får dine penge betalt.

Hvis du har spørgsmål om inkasso, er du velkommen til at kontakte artiklens forfatter Henrik Benjaminsen, Ret&Råd Fyn, på mail hb@ret-raad.dk eller telefon +45 70 10 11 99. Du kan også finde din lokale Ret&Råd-advokat.