Domstolen fastslog, at den ansøgte flaskeform ikke adskilte sig fra andre flasker og kategorier af varer på markedet, som varemærket vedrører.
Geografisk har et varemærke enhedspræg: Varemærket har samme retsvirkning og gyldighed overalt inden for EU.
Mangler varemærket fornødent særpræg inden for dele af EU, kan det ikke registreres.
Et varemærke skal have opnået fornødent særpræg i hele EU før tidspunkt for indgivelse af ansøgning om registrering.
Der kan tages hensyn til investeringer i kommunikation og i markedsføring.
Coca Colas tal var ikke specificerede på konkrete flaskeformer og afvistes derfor.
Som sekundære beviser anses salgstal og reklamematerialer.
Det skyldes, at sådan information ikke i sig selv kan påvise, at kundekredsen, som de varerne er rettet imod, opfatter det ansøgte varemærke som angivelse af den handelsmæssige oprindelse.
Coca Cola kunne ikke bevise, at deres varemærke havde enhedskarakter og særpræg i EU som helhed.
Med andre ord:
Ved 3 – dimensionale varemærker kan bevisbyrden være sværere at løfte i forhold til særpræg af emballager forsøgt registreret som et varenærke i sig selv.
Se også JP Erhverv 28/3/2016.
Skrevet af den erfarne og slagkraftige erhvervsadvokat (H) Steen Petersen.
Kontakt ham på 21721782 og stp@ret-rasd.dk
Se hans profil HER og hans artikler HER