Julegaver til medarbejderne
Jo større gaver – jo bedre, er de flestes opfattelse, men dette er lidt misvisende, når der er tale om julegaver mellem virksomhed og ansatte.
I princippet må en medarbejder modtage gaver fra sin arbejdsgiver på højest kr. 1.200 inden for samme år uden at skulle betale skat af gaverne. Hvis den samlede gaveværdi overstiger dette beløb, skal alt beskattes.
Hvis du giver julegaver til dine medarbejdere, så bør du som udgangspunkt holde dig under en værdi på kr. 900 pr. medarbejder. Såfremt gaven har kostet mere end kr. 900., er medarbejderen skattepligtig af gavens værdi medmindre, det samlede beløb ikke overstiger kr. 1.200. Her er eksempler på hvordan skattereglerne virker i praksis:
- Julegave 900 kr. – andre gaver i løbet af året 300 kr. = ingen beskatning
- Julegave 1.200 kr. – ikke andre gaver i løbet af året = ingen beskatning.
- Julegave 900 kr. – andre gaver i løbet af året 200 kr. = ingen beskatning.
- Julegave 900 kr. – andre gaver i løbet af året 400 kr. = beskatning af 400 kr.
- Julegave 901 kr. – andre gaver i løbet af året 300 kr. = beskatning af 1.201 kr.
- Du kan derfor give julegaver på kr. 1.200 pr. medarbejder, men så må du ikke give andre gaver i løbet af året.
Hele udgiften for arbejdsgiveren kan fratrækkes som en driftsomkostninger.
Hvis man som arbejdsgiver vælger at give et gavekort eller kontanter i julegave til sine medarbejdere, skal så skal man være opmærksom på, at gaverne er skattepligtige, da de så har karakter af et samme som kontant løn.
Hvis gavekortet er udstedt til nogle mere specifikke produkter, så er der mulighed for at disse gavekort kan gøres skattefri.
Som følge af de store nedlukninger der har været under COVID-19, og i et forsøg på at hjælpe oplevelsesindustrien lettere igennem krisen, er der for 2021 vedtaget, at en arbejdsgiver kan udstede et gavekort på 1200 til oplevelsesindustrien, som er skattefrit. Det er et krav, at gavekortet gives i perioden 1/1-2021 til 31/12-2021.
Pension og opsparing
December måned er den måned på året, hvor mange medarbejdere gerne vil lave en ekstra indbetaling til deres pensionsordning for at spare i skat. Såfremt din medarbejder ønsker en sådan ekstra indbetaling, er det vigtigt at være opmærksom på, at en sådan indbetaling skal ske inden årets udgang, dvs. senest 30. december.
Som udgangspunkt udbetales søgnehelligdagsopsparing løbende, men der kan være krav om udbetaling af restsaldoen ved årsskiftet.
Som virksomhed skal du derfor være opmærksom på, at der i visse overenskomster eller ansættelseskontrakter, kan være krav om, at søgnehelligdags- og fritvalgsopsparing
skal opgøres ved årsskiftet.
Huskeliste ved årsskifte
- Hvis virksomheder holder ferielukket mellem jul og nytår, skal meddelelsen foreligge senest en måned før ferielukningen
- For dyre julegaver samt andre gaver kan udløse beskatning hos medarbejderen
- Undersøge hvorvidt en medarbejder ønsker ekstra indbetaling til pension i december
- Skal søgnehelligdags- og fritvalgsopsparing udbetales ved årsskiftet?
Hvis du har spørgsmål til artiklen eller behov for rådgivning, er du velkommen til at kontakte artiklens forfatter advokat Elin L. Andersen, Ret&Råd Djursland på mail: ea@ret-raad.dk eller telefon:+45 21 68 00 31. Du kan også kontakte din lokale Ret&Råd-advokat.