Kan min arbejdsgiver bede mig afholde min ferie i opsigelsesperioden?

Hvis du bliver opsagt eller selv siger din stilling op, opstår spørgsmålet om afvikling af ikke afholdt ferie ofte – du kan se mulighederne for både arbejdsgiver og arbejdstager her!

Afvikling af ferie i opsigelsesperioden

Når en medarbejder bliver opsagt eller selv vælger at opsige sin stilling, er det helt naturligt at spørgsmålet om afvikling af ferie i opsigelsesperioden melder sig.

Arbejdsgiver ønske oftest så meget ferie afviklet som muligt for at undgå at skulle udbetale ikke afviklet ferie som feriegodtgørelse, og dermed opnå en økonomisk besparelse. Ofte bliver der i opsigelsesskrivelsen eller bekræftelse på din egen opsigelse skrevet, at ”al ferie anses som afholdt i din opsigelsesperiode”

Det er dog ikke altid din arbejdsgiver blot kan pålægge dig afvikling af ferie i opsigelsesperioden, da der er regler i ferieloven, der bestemmer hvor lang en varslingsperiode der skal gives for afvikling af ferie – og disse gælder også i en opsigelsesperiode.

Hovedferien/Sommerferien

Når man er omfattet af ferieloven, har man ret til at afholde minimum 25 feriedage i løbet af et ferie. De 15 dage, der afholdes fra 1. maj til 30. september, kalder man “hovedferien”, som typisk også vil være din sommerferie.

Hvis du bliver opsagt eller selv siger op , og din opsigelsesperiode er 3 mdr. eller derunder kan din arbejdsgiver ikke bede dig holde din hovedferie indenfor opsigelsesperioden.

Det er altså først hvis, du bliver opsagt eller selv siger op med et varsel på mindst 3 mdr. og 3 uger, at du kan blive varslet at afholde din hovedferie i opsigelsesperioden. Du og din arbejdsgiver kan dog altid aftale andet.

Hvis du og din arbejdsgiver allerede har aftalt afvikling af din hovedferie i opsigelsesperioden, har du de samme rettigheder som dine øvrige medarbejder til at afvikle denne ferie i din opsigelsesperiode – arbejdsgiver kan altså ikke med baggrund i din eller deres opsigelse meddele dig, at du ikke kan afvikle den aftalte ferie.

Modsat kan din arbejdsgiver ikke kræve afvikling af allerede varslet ferie i din opsigelsesperiode, med mindre arbejdsgiver kan nå at give et nyt varsel på minimum 3 måneder.

Din arbejdsgiver kan ikke varsle dig afvikling af hovedferie uden for hovedferieperioden, ligesom din arbejdsgiver kan pålægge dig at holde mere ferie end du har optjent i en opsigelsesperiode. Du kan altså ikke pålægges at afvikle ferie på forskud.

Restferien

Ud over de 15 dages hovedferie, har du 10 dages “restferie”. Det er den ferie, som normalt afvikles uden for hovedferieperioden – altså i perioden fra 1. oktober til 30. april.

Din arbejdsgiver kan kun bede dig holde din restferie i en opsigelsesperiode, hvis dit opsigelsesvarsel er på minimum 1 måned plus den restferie, du bliver bedt om at afholde.

Hvis du har en opsigelsesperiode på 4 måneder eller derover, som ligger i perioden 1. maj til 30. oktober, kan din arbejdsgiver altså pålægge dig at afvikle al din optjente ferie, da både hovedferie og restferie kan varsles indenfor reglerne herom.

Hvad med den ferie du ikke har nået at afvikle?

Når man bliver opsagt eller selv siger op, er det vigtig at du holder øje med den ferie du ikke har afviklet, på samme måde som du holder øje med om du får den korrekte løn. Ikke afviklet ferie, kan løbe op i meget store beløb, som arbejdsgiver skal udbetale til Feriekonto, således du kan få feriepengene udbetalt, når du holder ferie uden løn ved din nye arbejdsgiver.

Du skal være opmærksom på, at du både kan have overført ferie fra tidligere ferieår, samt ikke-afholdt ferie og optjent ferie i det ferieår, hvor du bliver opsagt, samt eventuelt optjent ferie til det kommende ferieår. Al din optjente ferie skal indbetales af din arbejdsgiver til FerieKonto hvis ikke den er afholdt.

Når du er fratrådt, kan du selv holde øje med, om din arbejdsgiver indbetaler din ferie, ved at logge ind på FerieKonto.dk / Borger.dk. Det er også her, du skal bede om at få feriegodtgørelsen udbetalt i takt med, at du afholder ferie hos din nye arbejdsgiver.

Hvad med 6. ferieuge??

Mange ansatte har også en “6. ferieuge” og måske endda ”7. ferieuge” og andre aftale feriedage. Disse følger ikke af ferieloven, og den behandles som det fremgår af din ansættelsesaftale.

Vær opmærksom på, at der gyldigt kan være aftalt særlige vilkår i din ansættelseskontrakt, eller i din overenskomst, som kan have betydning for andre varsler end ovenstående. Der gælder også særlige regler, hvis du er blevet fritstillet. Du kan ikke betegne denne artikel som juridisk rådgivning, og bør altid søge juridisk rådgivning for en drøftelse af din konkrete situation.

Har du spørgsmål til artiklens forfatter?

Felter med * skal udfyldes.

"*" indikerer påkrævede felter

Name
Tilmeld dig vores nyhedsbreve med juridiske nyheder
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.