Sådan går din forretning online

Sådan går din forretning online

Corona-tiden har gjort det endnu mere relevant at gå online med sin forretning. Hvis du skal starte en webshop, er det relevant at få tjek på de love, du skal overholde. Du skal også gøre sig tanker om, hvorvidt du skal gøre bruge af en markedsplatform, for at komme ud til dine kunder.

Skrevet af Carme Pérez Cot, Ret&Råd Glostrup Ballerup Greve

Uanset om du tænker på at starte din egen virksomhed eller udvide din virksomheds markedsgrænser, bør du overveje e-handel som en løsning. I øjeblikket er der flere og flere virksomheder, der er blevet nødt til at udskifte deres fysiske butikker til netbutikker.

Den udvikling skyldes bl.a. forretningens behov for at fortsætte med at køre igennem corona-restriktioner. Men onlinehandel er også en del af mange af virksomhedernes strategi for at tilpasse sig til de nye (digitale) markedskrav og tendenser – og samtidig reducere en del af driftsomkostningerne, der er forbundet med de fysiske forretninger. 

Tænker du, at det næste skridt for din forretning er at gå online og handle på nettet, så læs videre. Vi mener, der umiddelbart er to muligheder, du kan tage udgangspunktet i. Etablering af din egen webshop eller indgåelse af samarbejde med en online markedsplatform.

Vi mener, der umiddelbart er to muligheder, du kan tage udgangspunktet i. Etablering af din egen webshop eller indgåelse af samarbejde med en online markedsplatform.

Webshop

Som indledende overvejelser er det vigtigt at du undersøger, om det domænenavn, du gerne vil bruge, er ledigt, beskatning ved salg til udlandet samt, hvilke udgifter der er ved webhandel. Her skal du generelt regne med for eksempel fragtudgifter, emballage, kreditkortgebyrer, marketingomkostninger, osv. Udgifterne må godt variere i forhold til, hvad og hvem du sælger til.

Hvis du ikke har oprettet en virksomhed, skal du starte med at stifte virksomheden og få et CVR nr., inden du starte med at handle på nettet. Virksomhedens oprettelse foregår lige som etablering af enhver anden ”fysisk” virksomhed, dvs. der skal udarbejdes de nødvendige dokumenter (stiftelsesdokument, vedtægter og ejerbog), og registrere virksomheden på Erhvervsstyrelsen og Skat.

Krav til registrering kan variere afhængigt af, hvilken type virksomhed du gerne vil etablere (enkeltmandsvirksomhed, ApS, A/S, osv.). CVR-nummeret skal derefter stå på din virksomheds hjemmeside ligesom virksomhedens forretningsadresse, e-mail adresse og tilhørsforhold til eventuelle godkendelse og mærkningsordninger.

Du kan læse mere om virksomhedsformer i vores artikler her: https://www.ret-raad.dk/erhvervsraadgivning/virksomhedsraadgivning/start-virksomhed

Nu også på engelsk her: https://www.ret-raad.dk/blog/how-to-start-a-business-in-denmark

De relevante love

Når du handler online, skal du overholde forskellige regler. Ud over forbrugeraftaleloven (hvis du handler med forbruger, B2C), købeloven, aftaleloven, markedsføringsloven, persondataforordningen, osv., som anvendes stor set til alle forretningsmæssige handlinger. Du skal også være ekstra opmærksom på e-handelsloven, cookieregler, spamforbuddet (samtykke til elektronisk markedsføring), og kundeautentifikationsregler (betalingsloven), som er særligt relevante for e-handel. Det er derfor meget vigtigt, at du bliver rådgivet af en advokat vedr. de gældende regler, hvad de betyder for dig i praksis, og hvordan sikrer du din virksomhed bedst muligt.

Den digitale verden ændrer sig meget hurtigt og ofte, og derved ændrer lovgivningen sig også. Som eksempel på de sidste juridiske ændringer kan der nævnes ”spamforbuddet” og ”stærk kundeautentifikation” ved elektroniske betalinger.

Følg markedsføringsloven

Efter markedsføringsloven er det ulovligt for virksomheder at sende markedsføring via mail eller anden elektronisk post til forbruger/virksomheder/eller myndigheder, som ikke har givet tilladelse (eller samtykke) til det.

Bruger man som netbutik den såkaldte ”Tabt kurv funktion”, således at besøgende på netbutikken, som har lagt varer i den digitale indkøbskurv uden at have gennemført købet, får en ”påmindelse” med et link til ”kurven” til at gennemføre købet, kan det betragtes som spamforbuddet – og netbutikken kan straffes med bøde. Det er ikke nok, at der står i virksomhedens handelsbetingelser, at kunden samtykker i at modtage markedsføring ved accept af handelsbetingelserne. Samtykke til at modtage elektronisk markedsføring skal være klart og tydeligt for kunden, som aktivt skal sige ”ja tak”.

Kend betalingsloven

Et andet eksempel er elektroniske betalinger og regler om ”stærk kundeautentifikation” (SCA). Ifølge betalingsloven skal en udbyder af betalingstjenester (fx netbutik) anvende ”stærk kundeautentifikation” (SCA), når en bruger/kunde gennemfører en elektronisk betalingstransaktion.

SCA indebærer, at netbutikker skal bruge mindst to faktorer til at godkende betaling, dvs. kunden bliver bedt om to af de følgende faktorer for at identificere sig i betalingsprocessen: noget kunden ved (fx password), noget kunden har (fx betalingskort), noget kunden er (fx ansigtsgenkendelse, biometriks fingeraftryk). Formålet er at sikre betalers identitet på nettet og undgå svigagtige og uautoriserede betalingstransaktioner.

Hovedreglen har dog undtagelser, der følger af EU-forordning 2018/389, således kan elektroniske betalingstransaktioner i forbindelse med juridiske personer, som bruger betalingsprocesser eller –protokoller (fx ERP-system eller lignende system), som sikrer en vis grad af sikkerhed, undtages fra SCA kravet.

Finanstilsynet har oplyst, at de vil føre aktivt tilsyn med, at kravene om stærk kundeautentifikation ved elektroniske betalinger eller dedikerede betalingsprocesser eller –protokoller overholdes, fra den 1. januar 2021. Elektroniske betalinger, der ikke er godkendt med stærk kundeautentifikation, kan risikere ikke at kunne modtage betalinger.

Vil du læse mere om cookieregler, kan du nu signe up til vores tips, tricks og legal hacks og få tilsendt vores cookie vejledning.

Forretningsbetingelser er vigtigt for alle virksomheder generelt. Ved forretningsbetingelser kan virksomheder regulere, hvad der skal anvendes i forbindelse med betalinger, fortrydelsesret (forbruger), ansvar i tilfælde af eventuelle skader, produktmisbrug, forsinkelse, osv., når virksomheden handler med kunder. Især når man handler online, er det endnu vigtigere, at virksomheder har deres egne forretningsbetingelser på plads, givet forretningens globale eksponering og rækkevidde. I min artikel ”Er forretningsbetingelser nødvendige for din virksomhed?”  uddyber jeg lidt mere om forretningsbetingelser samt giver nogle generelle anbefalinger omkring forretningsbetingelsers indhold. 

Salg gennem online markedsplatform

En anden mulighed er at indgå en samarbejdsaftale med en online markedsplatform. Du har bestemt hørt om Amazon, EBay, Alibaba, mv. Platformen agerer som mellemmand, så du kan benytte denne platform til at sælge online, uden at du selv skal oprette din egen webshop (eller ud over din egen webshop). Markedsplatforme formidler kontakt mellem køber og sælger og bliver hver gang mere populære på markedet. Men her skal du overveje, hvilke fordele/ulemper samt yderligere omkostninger involvering af platformen vil have for dig som udbyder af produkter. Er brug af online markedsplatform noget, der kan hjælpe dig til at nå ud til flere kunder og styrke din forretning?

Hvis du kunne tænke dig at udbyde på online markedspladser, anbefaler vi generelt, at du starter med at overveje:

  • om platformen kræver et abonnement og/eller et provenu for salg,
  • betingelser ved salg af dine produkter til andetsteds,
  • rankingsparametre for udbydere i platformen (parametre, der er bestemmende for rangering af søgeresultater),
  • regler for returnering af varer (fx ved fejlkøb eller reklamation) og refundering,
  • hvad gælder i forbindelse med håndtering af data fra kunderne, osv.

Muligheder for online handel er forskellige, derfor er det vigtigt at vælge den løsning, som passer bedst til din forretning samt have styr på reglerne, der anvendes efter din forretningsmodel. Vi vil meget gerne rådgive dig i at finde den rigtige løsning.

Hvis du har spørgsmål til artiklen eller behov for juridisk rådgivning i øvrigt, er du velkommen til at kontakte artiklens forfatter advokat Carme Pérez Cot, Ret&Råd Glostrup Ballerup Greve på mail: cpc@ret-raad.dk eller tlf.: +45 46 30 46 72. Du kan også rette henvendelse til din lokale Ret&Råd-advokat.