Hvis du ejer bolig i Spanien skal du have nyt testamente

Persondata – 3 ting du skal have styr på

Der er 3 ting din virksomhed skal have styr på fra foråret 2018. 25. maj indføres nye skrappe persondataregler. Det er, næsten, alle virksomheder der omfattes af reglerne, og man risikerer op til 4 % af omsætningen i bøde.

1. Kommandovej hvis der sker lækage af dine oplysninger. 

Myndighederne vil helt sikkert se meget strengt på det, hvis en virksomhed ikke har en plan for hvem man ringer til, når man opdager at uvedkommende har adgang til personoplysninger. Du skal reagere enormt hurtigt, når du opdager en lækage. Med de nye regler skal du hive fat i de rigtige myndigheder senest 72 timer efter du har opdaget problemet. Det er derfor vigtigt, at du f.eks. aftaler med din softwareleverandør at du skal orienteres med det samme. Dernæst ringer du til din it-ansvarlige, og én af jer skal ringe til myndighederne. 

2. Lav et overblik over de personoplysninger din virksomhed håndterer

Mange virksomheder er ikke klar over, at de i det hele taget håndterer personoplysninger. Hos os fik vi selv lidt af en øjenåbner, da vi skulle skabe et overblik over hvilke personoplysninger, vi håndterer. Alt fra nyhedsbreve, lønoplysninger og oplysninger om klienter hører ind under reglerne. Da vi havde skabt overblikket, var det hurtigt at se, at vi med få justeringer og instrukser, kunne leve op til reglerne. De fleste mindre virksomheder kan nemt leve op til reglerne. Det koster måske virksomheden en dags arbejde at få overblik, rette til og få udarbejdet de rette instrukser, men det er det værd!

3. Indse at reglerne gælder for dig

Jeg væddede engang på et kursus om, at ikke én eneste af deltagerne kunne undgå reglerne, og jeg fik ret. Alle virksomheder behandler kundeoplysninger eller har ansatte. Så mit råd er at acceptere at din virksomhed omfattes af reglerne. Derefter kan du selv forsøge at få et overblik eller få hjælp til at leve op til reglerne. Der er ofte en mindre investering til rådgivning i størrelsesorden 10.000 kr. Og så er du sikker på at du lever op til reglerne. Det betyder noget for imaget, at en virksomhed kan sige til kunderne, at den lever op til de nye regler.