Økologi

Hvordan kommer min virksomhed i gang med økologi?

Ejer du en fødevarevirksomhed, og overvejer du at introducere økologi helt eller delvist i produktionen? Så er der hjælp at hente.

Som ejer eller leder af et bageri, et slagteri, en restaurant eller en anden fødevarevirksomhed, der overvejer at udskifte hele eller dele af din konventionelle produktion med økologi, har du måske brug for en sagkyndig til råds.

Det kan både være for at få styr på reglerne omkring produktion, du kan have spørgsmål til mærkning, eller måske bruge hjælp til markedsføring.

Set fra forbrugernes øjne

Forbrugere skal have mulighed for, at vælge økologiske varer fremfor konventionelle. Dette valg er bundet op på et krav om tillid og troværdighed, til de virksomheder, der markedsfører sig som sælgere af økologiske produkter.

Derfor er det en vigtig faktor, at både fødevarevirksomheder og forbrugere er bekendt med de økologi-logoer som findes. Der findes i Danmark to mærker som skal hjælpe forbrugerne med at finde frem til de økologiske varer: Det røde Ø-logo og det grønne EU-logo.

Derudover er der enkelte logoer fra andre lande, men betingelsen for at de må sælges i Danmark er, at de overholder de fælles EU regler.

Kontrol og mærkning

Fødevarestyrelsen fører den fornødne kontrol med, at fødevarevirksomheder i Danmark overholder reglerne for mærkning af økologiske varer.

Økologiloven er til for at sikre, at fødevarevirksomheder ved hvad der skal til for at producere og sælge økologiske varer, men også for at forbrugerne har den fornødne tillid til de virksomheder.

Hvis du eller virksomheden du er ansat i, har overvejet at udskifte hele eller dele af jeres sortiment eller menu til økologi, kan du eller virksomheden kontakte mig, og få et tilbud på den hjælp og rådgivning I har brug for.

Send mig en mail på kir@ret-raad.dk, eller ring til mig på 43 97 06 27. Jeg kommer gerne ud til din virksomhed og tager en snak. Sammen kan vi sørge for, at din virksomhed kommer godt fra start med økologi.