Sådan behandler du personaleoplysninger korrekt

Spilleragenter skal betale erstatning ved ulovlig OL-kontrakt

Hvis du er spilleragent og har planer om at bruge det kommende OL i Rio forbindelse med en markedsføringskampagne, så pas på. Der er skrappe regler for, hvor meget sportsstjerner kan benytte sig af OL i sin markedsføring, og det kan udløse bøder og erstatningskrav at komme for tæt på.

Alle sportsstjerner der skal med til OL i Rio, har ansat en agent til at lave reklameaftaler. Reklameaftalerne skal sikre at sportsstjernen får penge, så træningen op til OL bliver optimal. Problemet er bare, at agenterne, selv for de største stjerner, ikke er vant til at lave OL-aftaler, og ikke sætter sig ind i reglerne. Sammenholdt med at OL-arrangøren bliver mere opmærksom på at straffe dem der overtræder reglerne, er vejen banet for ubehagelige sager mod sportsstjernerne.

Risiko for bøder

”En ulovlig kampagne kan betyde negativ branding for virksomheden. Det kan også betyde erstatningskrav fra OL-organisationen, og hvis en OL-atlet er med i markedsføringen, overtræder OL-atleten OL-spillereglerne, og risikerer i værste fald at blive udelukket”, siger advokaten, der har arbejdet med OL og markedsføring i en årrække.

OL er den største sportsbegivenhed i verden. Det kan være fristende for en sportsstjerne at benytte den positive opmærksomhed omkring OL i sin egen markedsføring. Men det er ikke uden risiko. Virksomheder må nemlig ikke uden videre brande sig med OL eller benytte OL varemærker i forbindelse med annoncering. Det fortæller advokat Martin Binzer Lind fra Ret & Råd i Glostrup Ballerup Greve.

Han anbefaler agenter, som lige nu er i gang med at sælge sportsstjerner til markedsføringskampagner, til at sætte sig grundigt ind i reglerne. 

Agenten skal betale

”Agenten tager penge for at hjælpe sportsstjernen med at lave reklameaftaler. Så det er agentens ansvar at sørge for, at den vare han sælger er lovlig”. Hvis virksomheden eller sportsstjernen taber penge på at agenten har lavet en ulovlig aftale, bliver regningen sendt videre til agenten. 

Få rådgivning om mulighederne

Advokaten kan rådgive om markedsføringsmulighederne under OL både i forhold til de trykte og digitale medier. 

FAKTA

OL i Rio de Janeiro afvikles fra 5. til 21. august 2016.

Virksomheder må ikke bruge OLs varemærker i forbindelse med annoncering.

Atleter må ikke deltage i reklamekampagner i en fastlagt periode, der strækker sig fra 27. juli til og med 27. august 2016.

Martin har rådgivet virksomheder, sportsforbund og atleter siden OL i Beijing 2008.