Hvis du ejer bolig i Spanien skal du have nyt testamente

Rettigheder er den største værdi når en virksomhed skal sælges

Maskiner og ejendomme var i mange år den største værdi i danske virksomheder. Der findes modeller til at udregne værdien af disse aktiver. Mere end 80 % af værdien af moderne virksomheder, udgøres imidlertid af immaterielle rettigheder. Der er ingen eksakte metoder til opgørelse af denne værdi, når man vil sælge sin virksomhed. Martin Binzer Lind, foreslår, at du starter et andet sted.

Når virksomheden kun ser toppen af isbjerget

Når man vil sælge sin virksomhed, skal man have overblik over værdien i virksomheden. Mange virksomheder ser kun en værdi i de aktiver man har brugt penge på at stifte. F.eks. når man har købt en ejendom, registreret et varemærke for et produkt, eller købt et domæne til virksomhedens hjemmeside. Man ser kun toppen af isbjerget. Det er en gammeldags og også forkert måde at opgøre værdien. 

Det spændende ved moderne værdiansættelsesmetoder er, at hvor man før i tiden købte et aktiv, f.eks. en maskine, brugte maskinen og afskrev værdien, så stifter man i dag en rettighed. 

Rettigheden bliver mere og mere værd, jo mere virksomheden bruger rettigheden. Se på Coca-Cola. De bruger småpenge i deres målestok på at have Coca-Cola som varemærke. Men jo større succes de har med markedsføringen, des mere bliver varemærket værd. 

Et andet eksempel er kildevand. Vi har verdens reneste vand i vores haner. Alligevel køber vi masser af kildevand på flaske. Coca-Cola har for nyligt betalt flere hundrede millioner kroner i licens til Carlsberg, for at få lov til at markedsføre noget af Carlsbergs kildevand.

Advokatens råd er derfor; Start med at udfylde et IPR-spørgeskema®. Spørgeskemaet er udviklet af Martin Binzer Lind og kan rekvireres gratis. Efter at have udfyldt skemaet har man et overblik over virksomhedens immaterielle aktiver.

Man flytter fokus fra toppen af isbjerget. Ofte ligger der langt større værdier gemt under overfladen i virksomhederne.

Martin Binzer Lind fortæller, at det ofte er en øjenåbner for virksomhederne, når han systematisk beder virksomhederne udfylde IPR-Spørgeskemaet ®. 

I spørgeskemaet svarer virksomheden f.eks. på om der er udviklet innovative design, om virksomheden har en IPR strategi, og om virksomheden betaler licens for at få ret til at benytte en anden virksomheds produkter.

Strategi

Et stort studie blandt 3.000 danske virksomheder sidste år beviste, at jo mere strategisk din virksomheder arbejder med immaterielle rettigheder, des mere succesfuld bliver virksomheden. Martin Binzer Lind anbefaler derfor, at næste skridt er at se på, om det giver værdi at isolere nogle af virksomhedens aktiver i datterselskaber. F.eks. kan det være bedre at sælge aktierne i et datterselskab, end at skulle omregistrere patentejerskaber i en lang række lande. Virksomheden har oven i købet ofte mulighed for at lave oprettelsen af datterselskabet som en skattefri spaltning eller fusion.

Også fremadrettet, giver det ofte god mening at starte nye innovative projekter op i selvstændige datterselskaber. Herved opnår man en række fordele. F.eks. kan man undgå at store tab i projektet sætter virksomhedens samlede økonomi på spil.