Må man bruge OL i sin markedsføring?

Må man bruge OL i RIO i sin markedsføring?

Hvis du har planer om at bruge det kommende OL i Rio forbindelse med en markedsføringskampagne, så pas på. Der er skrappe regler for, hvor meget din virksomhed kan benytte sig af OL i sin markedsføring, og det kan udløse bøder og erstatningskrav at komme for tæt på.

OL er den største sportsbegivenhed i verden. Det kan være fristende for en virksomhed at benytte den positive opmærksomhed omkring OL i sin egen markedsføring. Men det er ikke uden risiko. Virksomheder må nemlig ikke uden videre brande sig med OL eller benytte OL varemærker i forbindelse med annoncering. Det fortæller advokat Martin Binzer Lind fra Ret&Råd i Glostrup, Ballerup, Greve.

En ulovlig kampagne kan betyde negativ branding for virksomheden. Det kan også betyde erstatningskrav fra OL-organisationen, og hvis en OL-atlet er med i markedsføringen, overtræder OL-atleten OL-spillereglerne

Han anbefaler virksomheder, som lige nu er i gang med at planlægge deres kampagner, til at sætte sig grundigt ind i reglerne. ”En ulovlig kampagne kan betyde negativ branding for virksomheden. Det kan også betyde erstatningskrav fra OL-organisationen, og hvis en OL-atlet er med i markedsføringen, overtræder OL-atleten OL-spillereglerne”, siger advokaten, der har arbejdet med OL og markedsføring i en årrække.

OL er et beskyttet kendetegn

Virksomhederne skal være opmærksomme på, at de f.eks. ikke må skrive "OL" eller ord som: "Olympiske", "Olympiske Lege", "Rio 2016" i deres markedsføring. De nævnte ord og ordsammensætninger, samt en lang række varemærker, bliver betragtet som beskyttede. Kun virksomheder der er officielle OL-sponsorer må benytte de officielle kendetegn. De må derfor heller ikke bruge billeder af OL-ringene", oplyser Martin Binzer Lind.

Det betyder dog ikke, at det er umuligt at lave både sober og lovlig markedsføring, der på en eller anden måde tager udgangspunkt i begivenheden. Hvilke præcise formuleringer, virksomhederne kan bruge, afhænger af situationen og budskabet i annoncen. Hvis den ansvarlige i virksomheden er i tvivl om, om virksomhedens annoncekampagne overholder reglerne, så er det en god idé at få en advokat til at gennemgå materialet.

Få rådgivning om mulighederne

Din advokaten kan rådgive om markedsføringsmulighederne under OL både i forhold til de trykte og digitale medier.

FAKTA

OL i Rio de Janeiro afvikles fra 5. til 21. august 2016.

Virksomheder må ikke bruge OLs varemærker i forbindelse med annoncering.

Atleter må ikke deltage i reklamekampagner i en fastlagt periode, der strækker sig fra 27. juli til og med 27. august 2016.

Artiklen blev bragt i Erhverv Sjælland 3. September 2015